Myśl o dostępności. To jedna z najważniejszych rzeczy, o których powinniśmy pamiętać w 2023 roku. Planując działania w e-mail marketingu pamiętajmy przede wszystkim o osobach niedowidzących i posiadających różnego rodzaju dysfunkcje wzrokowe. Ten temat od dawna już nie jest żadną abstrakcją. Obecnie technologia pozwala nam na dostosowanie komunikatów do osób z wadą wzroku. Z drugiej strony 8% populacji męskiej ma tzw. ślepotę barw, polegającą na zaburzeniach w rozpoznawaniu kolorów. Dla nich także powinniśmy umiejętnie zaprojektować kreację maila (i nie tylko). Po to, by nie wykluczać nikogo, kto ma styczność z Twoją marką. Przy tym również zyskasz kilka dodatkowych punktów u największych dostawców poczty, takich jak Gmail. Innymi słowy – poprawisz swoją dostarczalność.
Problem z widzeniem kolorów
Prawie 10% męskiego społeczeństwa ma problem z widzeniem kolorów. Może nawet nie problem, co jest to błąd w procesie poznawczym. Z racji genetyki, zaburzenia związane z rozpoznawaniem kolorów dotykają przede wszystkim mężczyzn – dokładniej występują one od 10-20 razy częściej niż u kobiet. Bywa też, że są one spowodowane uszkodzeniem mechanizcznym oka. Z punktu widzenia Marketera najważniejsze jest uświadomienie sobie, jakie są rodzaje takich zaburzeń oraz jak często one występują.
Najczęściej mamy doczyniania z deuteranopią – nierozpoznawaniem barwy zielonej (myleniem jej z czerwoną). Dotyka ona prawie 2,7% populacji męskiej. Później występują rzadsze, ale równie istotne zaburzenia. Są to:
- protanomalia (protanopia) – która polega na obniżeniu nasycenia i jaskrawości czerwieni;
- tritanomalia – obniżenie percepcji barwy niebieskiej;
- monochromatyzm – całkowita niezdolność do rozpoznawania barw.
Efekty takich zaburzeń możesz zobaczyć na poniższych przykładach maili.
Gdzie osoba bez takich zaburzeń tego maila widzi tak:

Warto myśleć o osobach dotkniętymi wymienionymi zaburzeniami i spróbować spojrzeć na świat ich oczami. Najłatwiej zrobisz to instalując darmowy program Color Oracle, który pomoże ci łatwo przełączać się w świat poszczególnych zaburzeń. Dzięki temu możesz na bieżąco dostosowywać swoje projekty tak, aby były wyraziste dla poszczególnych osób.
Projektując maile dla osób z zaburzeniami postrzegania kolorów, należy zwrócić szczególną uwagę na kontrast i stylizację tekstu. Liczy się także łatwość używania elementów interaktywnych – takich jak przyciski call to action czy czyste linki. Ważne jest, aby testować i sprawdzać swoje maile na różnych platformach, aby upewnić się, że są one dostępne w obsłudze dla wszystkich odbiorców.
Wśród najważniejszych porad w zakresie projektowania z uwzględnieniem osób z zaburzeniem poznawania kolorów pamiętaj aby…
- unikać polegania tylko na kolorze, jako jedynym sposobie wyróżniania ważnych elementów. Zamiast tego użyj kontrastów lub różnych stylów czcionek, aby wyróżnić nagłówki, przyciski lub linki;
- upewnij się, że treść i tło mają wystarczający kontrast. To znaczy, że kolor tekstu powinien być łatwy do odczytania na tle, na którym się znajduje. Możesz użyć narzędzi online, takich jak Color Contrast Checker (wpisz w googla powyższą frazę i znajdziesz kila darmowych i przydatnych narzędzi), aby upewnić się, że kontrast jest wystarczający. Wyniki takiego testu powinny być w okolicach 5 lub więcej;
- wybierz paletę kolorów, która jest łatwa do odczytania przez osoby z zaburzeniami postrzegania kolorów. Znajdź kolorystykę, która jest bardziej zróżnicowana i ma większą ilość kontrastowych kolorów;
- zwróć uwagę na stylizację tekstu, aby pomóc w odróżnieniu elementów. Użyj różnych krojów czcionek, pogrubienia i innych efektów tekstowych, aby wyodrębnić ważne elementy i zwiększyć ich widoczność.
- upewnij się, że wszystkie elementy interaktywne, takie jak przyciski i linki, są łatwe do zauważenia i kliknięcia. Powinny być wystarczająco duże i wyróżniające się.
Testuj i sprawdzaj swoje maile na różnych urządzeniach i platformach, aby upewnić się, że są one łatwe do odczytania i korzystania przez osoby z zaburzeniami postrzegania kolorów.
Maile dla osób niedowidzących i niewidzących.
Osoby takie bardzo często wykorzystują nowoczesną technologię do komunikacji mailowych. Dzięki funkcji “czytania” mogą usłyszeć Twojego maila, a dzięki funkcji “dyktowania” odpisać na niego. Dlatego komunikując się z nimi za pomocą e-mail marketingu, zwróć uwagę na kilka istotnych kwestii.
- Po pierwsze unikaj tekstów na obrazkach, które będą absolutnie niedostępne dla takich odbiorców.
- Używaj atrybutu ALT (tekstu alternatywnego pod obrazkiem) w celu opisania prostym językiem tego, co jest na zdjęciu. Unika słów typu “zdjęcie…”, “obraz…”. Pomijaj opisy obrazków, które nic nie wnoszą do treści, a mają jedynie charakter ozdobny.
Na przykładzie poniższego zdjęcia, alt powinien brzmieć “alt=„Młoda osoba, ciesząca się naszą pyszną kawą.”

- Uproszaczaj layout jak tylko możesz. To, co da się przenieść bezpośrednio do HTMLa (o tym, że nie należy wysyłać maila składającego się jedynie z jednego obrazka mam nadzieję, że nie muszę ci przypominać).
- Pomyśl nad minimalistycznym layoutem i bardziej tekstowych maila. Spójrz. jak fajnie robi to Marek Jankowski czy Maciej Lewiński – tego typu maile są super dostępne dla osób niewidzących.
Pamiętaj o odpowiednim kontraście między tłem a tekstem – o tym, jak go sprawdzić, pisałem już powyżej. - Używaj odpowiednio dużego kroju czcionki.
- Użyj prostego języka i stylu pisania, aby ułatwić odczytanie treści. Unikaj złożonych zdań i skomplikowanych słów, które mogą utrudnić zrozumienie treści.
Na zakończenie
Być może dla ciebie kwestia dostępności maili – zwłaszcza w email marketingu – jest problemem nieistotnym. Prawdę powiedziawszy. gdybyś mnie zapytał o omawiany przeze mnie temat kilka lat temu, też bym powiedział, że to raczej nie jest największe zmartwienie marketera. Natomiast dzisiaj, gdy technologia pozwala osobom tym włączyć się w życie w sposób absolutnie niwelujący problemy komunikacyjne, myślę, że warto być marką, która chce być w awangardzie takich zmian.
Post scriptum
Osoby niewidzące także potrafią bardzo dobrze strzelać na zawodach z broni palnej… zobacz jak nie wierzysz.