Każdego dnia na skrzynki mailowe statystycznego Polaka trafia od kilkunastu do nawet kilkuset wiadomości. Rozbieżności te wynikają ze stylu pracy poszczególnych osób – ale to pewnie temat na inny wpis. Rolą marketera, który odpowiada za email marketing jest tworzenie takich kampanii do swoich odbiorców, aby to właśnie od nich maile były przeczytane. Dzisiaj chcę opowiedzieć Ci o jednym ze sposobów, który jest bardzo rzadko wykorzystywany przez marketerów.
Chodzi mi o wykorzystanie „adnotacji” jakie pozwala wyświetlić Gmail w wiadomościach wysyłanych na skrzynki w domenie @gmail.com. Zwróć uwagę, że w Polsce prawie 50% internautów używa Gmaila – tak więc temat jest warty uwagi. Dzięki adnotacją (Gmail annotation) Twoje newslettery i mailingi mogą prezentować kluczowe informacje takie jak wysokość rabat, czas trwania promocji czy nawet produkty już na etapie inboxa. W praktyce sprowadza się do tego, że odbiorca zobaczy kluczową informację zanim jeszcze otworzy od Ciebie email.
Czym są adnotacje e-mailowe w Gmailu (Gmail Promotions Annotation)?
Adnotacje to specjalne metadane dodawane do wiadomości e-mail, które pozwalają na lepszą prezentację treści w zakładce „Oferty” w aplikacji Gmail na urządzeniach mobilnych oraz od niedawna także w przeglądarce (przynajmniej część z nich). W ten sposób użytkownicy mogą zobaczyć najważniejsze informacje bez konieczności otwierania wiadomości. W praktyce może to wyglądać tak jak na załączonych obrazkach poniżej.
Dostępne są trzy główne typy adnotacji:
- Promocje i oferty – możliwość podkreślenia rabatu, darmowej dostawy lub innych specjalnych ofert, wraz z datą ich wygaśnięcia.
- Karuzela produktów – możliwość wyświetlenia serii obrazów produktów wraz z ich nazwami i cenami.
- Pojedynczy obraz – opcja dodania jednego, wyróżniającego się zdjęcia wraz z opcjonalnym tekstem.
Jak dodać adnotacje do swoich newsletterów i mailingów?
Aby skorzystać z adnotacji w Gmailu, konieczne jest dodanie odpowiedniego kodu w formacie JSON-LD lub Microdata szablonie wiadomości HTML w dowolnym narzędziu do email marketingu. Ja osobiście używam Microdata i wygląda to w następujący sposób.
W przypadku zwykłej adnotacji w sekcji head dodaje tag script który zawiera typ danych DiscountOffer:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<html>
<head>
<div itemscope itemtype="http://schema.org/DiscountOffer">
<meta itemprop="description" content="DESCRIPTION"/>
<meta itemprop="discountCode" content="DISCOUNT_CODE"/>
<meta itemprop="availabilityStarts" content="START_DATE_TIME"/>
<meta itemprop="availabilityEnds" content="END_DATE_TIME"/>
</div>
</head>
<body>
// The message of your email.
</body>
</html>
Gdzie:
- DESCRIPTION (opcjonalnie): tekst wyświetlany z plakietką oferty, np. 20% off lub Free shipping.
- DISCOUNTCODE (opcjonalnie): kod zniżkowy lub promocyjny oferty, np. 20TODAY.
- STARTDATETIME (opcjonalnie): data i godzina rozpoczęcia oferty w formacie ISO 8601, np. 2023-09-25T18:44:37-07:00.
- ENDDATETIME (opcjonalnie): data i godzina zakończenia promocji w formacie ISO 8601, np. 2023-10-25T18:44:37-07:00.
Wszystkie zmienne są opcjonalne.
Jeżeli chcesz dodać Karuzele Produktów – możesz to zrobić w następujący sposób. W sekcji head dodaje tag script który zawiera typ danych PromotionCard:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<html>
<head>
// Build the first image preview in your product carousel:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/PromotionCard">
<meta itemprop="image" content="IMAGE_URL1"/>
<meta itemprop="url" content="PROMO_URL1"/>
// Optionally, include the following PromotionCard properties:
<meta itemprop="headline" content="HEADLINE1"/>
<meta itemprop="price" content="PRICE1"/>
<meta itemprop="priceCurrency" content="PRICE_CURRENCY1"/>
<meta itemprop="discountValue" content="DISCOUNT_VALUE1"/>
<meta itemprop="position" content="POSITION"/>
</div>
// Build the second image preview in your product carousel:
<div itemscope itemtype="http://schema.org/PromotionCard">
<meta itemprop="image" content="IMAGE_URL2"/>
<meta itemprop="url" content="PROMO_URL2"/>
// Optionally, include the following PromotionCard properties:
<meta itemprop="headline" content="HEADLINE2"/>
<meta itemprop="price" content="PRICE2"/>
<meta itemprop="priceCurrency" content="PRICE_CURRENCY2"/>
<meta itemprop="discountValue" content="DISCOUNT_VALUE2"/>
<meta itemprop="position" content="POSITION"/>
</div>
// To include more image previews, add additional PromotionCard objects.
// You can include up to 10 image previews in a product carousel.
</head>
<body>
// The message of your email
</body>
</html>
Gdzie:
- IMAGE_URL: adres URL obrazu w formacie PNG lub JPEG, na przykład https://www.example.com/image.png. Obsługiwane formaty obrazu to 4:5, 1:1 i 1, 91:1. W przypadku karuzeli produktów każde zdjęcie musi mieć unikalny adres URL i używać tego samego formatu. Pamiętaj możesz pokazać maksymalnie 10 produktów.
- PROMO_URL: adres URL promocji. Gdy użytkownicy klikną obrazek na karcie Promocje, przejdą do tego adresu URL.
- HEADLINE (Opcjonalnie): 1–2 wiersze tekstu z opisem promocji, który wyświetla się pod obrazem podglądu.
- PRICE (opcjonalnie): cena promocji.
- PRICE_CURRENCY (opcjonalnie): waluta, w której podano cenę, w 3-literowym formacie ISO 4217, np. PLN. Określa symbol waluty wyświetlany z wartością price.
- DISCOUNT_VALUE (opcjonalnie): kwota odjęta od price, aby wyświetlić dostosowaną cenę. Skorygowana cena jest wyświetlana obok pierwotnej ceny.
Jeśli na przykład discountValue to 25, price to 100, a priceCurrency to PLN, dostosowana cena będzie wyświetlana jako 75 PLN. - POSITION (opcjonalnie): pozycja karty w karuzeli.
W przypadku dodania podglądu jednego produktu stosujesz te same zasady co przy Karuzeli Produktów przy czym dajesz tylko jeden link do poglądu produktu w zmiennej:
- IMAGEURL: adres URL obrazu podglądu w formacie PNG lub JPEG, np. https://www.example.com/image.png. Obsługiwany format obrazu to 1,91:1.
Jak aktywować adnotacje w swoich działaniach email marketingowych?
Zanim Gmail zacznie wyświetlać adnotacje, konieczne jest dodanie Twojej domeny do listy zatwierdzonych nadawców. W tym celu należy wysłać prośbę o wpisanie na tzw. „allowlistę” poprzez kontakt z Google na adres p-Promo-Outreach@google.com, podając:
- Główne domeny wysyłkowe (np. example.com),
- Wszystkie subdomeny (np. send.example.com, marketing.example.com),
- Adresy URL stron docelowych (np. strona główna, landing page kampanii).
Proces zatwierdzenia może potrwać od 7 do 10 dni roboczych.
Co zrobić, gdy adnotacje nie wyświetlają się poprawnie?
Jeśli po wdrożeniu adnotacji nie pojawiają się one w skrzynce odbiorczej użytkowników, warto sprawdzić kilka kluczowych kwestii:
- Czy Twoja marka jest na liście zatwierdzonych nadawców? – Jeśli nie, Google może ignorować dodane adnotacje.
- Czy obrazy spełniają wymagania jakościowe? – Powinny mieć wysoką jakość (powyżej 500 KB), być prostokątne (bez zaokrągleń) i mieć co najmniej 256×256 px.
- Czy adnotacje są testowane na odpowiedniej liczbie odbiorców? – Gmail pokazuje adnotacje głównie dla masowych wysyłek (powyżej 100 odbiorców), więc pojedyncze testy mogą nie działać poprawnie.
- Czy wiadomość trafia do zakładki „Oferty”? – Adnotacje nie pojawiają się w innych zakładkach ani w głównej skrzynce odbiorczej.
Co ważne – gdy Gmail wprowadzał tą funkcjonalność – informował, że adnotacje będę pojawiać się tylko u nadawców którzy mają wysoką reputację oraz u odbiorców, którzy chętnie czytają newslettery i mailingi od danego nadawcy. Czy ta polityka jest nadal stosowana – pewności nie mam – natomiast na pewno nie zaszkodzi doklejać ww. elementy. Zwłaszcza gdy masz coś mega wartościowego do powiedzenia.
Podsumowanie
Adnotacje e-mailowe w Gmailu to świetne narzędzie, które pozwala zwiększyć zaangażowanie odbiorców i poprawić skuteczność kampanii e-mail marketingowych. W szczególności w działaniach e-commerce. Dzięki nim Twoje newslettery i mailingi mogą wyróżniać się na tle innych i dostarczać kluczowe informacje jeszcze przed otwarciem e-maila – co wprost wpływa na poprawę konwersji.
Jeśli prowadzisz kampanie email marketingowe i chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał Gmaila, warto rozważyć wdrożenie tej technologii w swoich wiadomościach. Tym bardziej, że nie kosztuje Cię praktycznie nic… no może trochę pracy.
Jeśli temat cię zainteresował warto śledzić informacje na jego temat na blogu Gmaila: https://developers.google.com/gmail/promotab/overview?hl=pl#product-carousel
PS
Mały update:
Ostatnio na moją skrzynkę trafił mailing od AppSumo – więc zobacz jak to fajnie może wyglądać – nawet po wygaśnięciu oferty.


